Cindy Tas legt tafelbegrip uit

Cindy Tas heeft een coachingsbureau voor kinderen en volwassenen. Ze begeleidt ze in hun ontwikkeling en onder andere in het vergroten van hun zelfvertrouwen. Ze vertelt over haar werk: “Ik gaf een meisje bij mij in de praktijk zes blokjes en vroeg of ze kon neerleggen wat drie keer twee betekende. ‘Het is toch gewoon een som?’ vroeg ze. En ze legde voor twee keer drie een groepje van twee blokjes neer en een groepje van drie blokjes. En hield dus een blokje over. Het begrip van wat nou een tafelsom inhield bleek dus niet helemaal duidelijk. En dat is juist zo belangrijk! Ook om bijvoorbeeld de vertaalslag naar een verhaaltjessom te maken. Dus we hebben vanmorgen heel hard gewerkt aan het tafelbegrip (twee keer drie is twee groepjes van drie). En toen deden we nog een superontdekking! We ontdekten namelijk dat het antwoord van twee keer drie en drie keer twee hetzelfde is.”

“‘Hee, dan kun je de som dus ook omkeren!'”, reageerde het meisje. Het kwartje was gevallen. En het belangrijkste: het begrip was er. En dat moment, die blijdschap en trotsheid van een kind waarbij het kwartje valt, is zo ontzettend mooi. Daar kan ik echt van genieten. Dat is waarom ik leerkracht ben geworden. En uiteindelijk ook zelf een praktijk voor leerondersteuning ben begonnen. Iemand het gevoel geven dat deze iets geleerd heeft. Leren is ontwikkelen en ontwikkelen is groei. En groeien willen we allemaal. Dat doet ook heel veel met je zelfvertrouwen. Niet meer ‘ik kan het niet’ maar ‘ik kan het nóg niet, maar ik kan het wel leren’.”

Meer weten over wat Cindy Tas voor u kan betekenen? Lees het op haar site: www.cindytas.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *