Kiezen voor een niche zorgt voor meer omzet

Als ondernemer wil je graag dat mensen voor jouw bedrijf kiezen. Zeker in een markt waar veel concurrentie is. Maar ja, hoe doe je dat? Want met de komst van social media lijkt het wel of bedrijven over elkaar heen buitelen en schreeuwen om de aandacht van de klant. Elk moment van de dag en elke dag van de week. Het is daarom nú nog belangrijker dan ooit, dat jouw bedrijf of organisatie onderscheidend is. 

Eén van de manieren om dat te worden, is het kiezen van een niche. Een niche is een specifieke doelgroep voor wie jij een bepaald probleem oplost of een verlangen vervult

Veel ondernemers of bedrijven vinden dit moeilijk. Want kiezen betekent keuzestress. En bij menig ondernemer speelt dan de angst om omzet mis te lopen. Maar het tegendeel is waar.

Want wie kiest, wordt sneller gekozen

Je moet nu eenmaal positie innemen in een markt. En het liefst in een markt (niche) die jou het meest gaat opleveren, én past bij jouw drijfveren. Of bij de roots van jouw bedrijf. 

Deze zoektocht is niet heel ingewikkeld, maar wel broodnodig. En toch slaan veel bedrijven dat over, uit onwetendheid. Ze blijven meezwemmen in de grote vijver met de zelfde soort aanbieders. En merken vervolgens dat zij steeds meer moeite krijgen om op te vallen. Ze blijven vechten tegen concurrenten, en hebben vaak het gevoel dat ze nog meer moeten doen aan marketing. 

Maar harder schreeuwen helpt niet. En steeds blijven kijken naar die concurrenten evenmin. De kunst is om je daarvan los te weken. 

En dat kun je doen door voor een niche te kiezen. Zodat je een duidelijke voorkeurspositie krijgt in ‘jouw’ specifieke markt.  

Groot voordeel is ook dat je dan veel makkelijker je eigen koers kunt bepalen. Er ontstaat namelijk een natuurlijke samenhang en richting in de keuzes die je gaat maken. Ook jouw marketingactiviteiten werpen sneller hun vruchten af. Het schieten met hagel is voorgoed voorbij. 

De bekendheid van jouw bedrijf zal namelijk sneller groeien omdat je echt relevant bent voor jouw specifieke doelgroep. Er ontstaat als het ware een natuurlijke aantrekkingskracht. En dat zorgt uiteindelijk voor meer winstgevendheid met minder inspanning. Want tja… wie kiest, wordt nu eenmaal sneller gekozen.

Wil je weten hoe ook jouw bedrijf meer onderscheidend wordt? Informeer vrijblijvend bij Ingrid Beerse van Marketing & Meer. Dé marketingadviseur voor ondernemers en MKB in de Noordkop. 

Email: marketing.meer@gmail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *