(Online) Marketing als het hart van jouw bedrijf

Ik zie veel zelfstandige ondernemers en MKB bedrijven worstelen met hun marketing. Het zelfs het liefst uitbesteden omdat ze het als noodzakelijk kwaad zien.
Maar met de snel veranderende (digitale) wereld is het juist belangrijk om heel dicht bij jouw potentiële klanten te blijven. Want als je weet wat hen drijf, motiveert en beweegt, dan weet je ook
wat hun behoeften zijn. En dus wat jouw onderneming waardevol(ler) maakt.

En dát is precies waar het in marketing om draait. Het gaat namelijk verder dan zichtbaar zijn, jouw social media kanalen vullen en hier en daar netwerken of een advertentie plaatsen.
Het gaat om luisteren en lezen wat jouw potentiële klanten belangrijk vinden. Dichtbij blijven. Weten welke woorden ze gebruiken en hoe zij zich oriënteren. Het bedrijf dat dát snapt en op het juiste moment in die oriëntatiefase bij hen aansluit heeft een voorsprong.

Leren van jouw klant En het mooie is dat je dat tegenwoordig online ook makkelijk kunt bijhouden en bijsturen. En daarin laten veel bedrijven nog steeds kansen liggen. Want regelmatig spreek ik ondernemers die nauwelijks wat met de cijfers van hun website doen. Of deze eens per maand inzien als hun
webbouwer een rapportage stuurt. Ontzettend jammer, want je kunt er zoveel van leren. Zeker als je deze direct na een marketingactie analyseert. Je krijgt dan antwoorden op vragen als: Waar komen mijn website bezoekers vandaan, welke pagina’s bezoeken zij en hoe lang blijven ze daar? Springen ze snel weg, dan is het voor jou de indicator dat je hen niet raakt of niet duidelijk maakt welk probleem je voor hen oplost. Direct aanpassen dus, anders leiden jouw marketing acties tot niets.


Sneller kansen pakken
Maar ook als je na een marketing actie ziet dat je bezoekersaantal flink stijgt is dat enorm leerzaam. Want wellicht kun je die actie vaker herhalen, of qua intensiteit verdubbelen. Je kunt je voorstellen wat dát met jouw omzet doet. Met maandrapportages mis je die nuance en dus belangrijke kansen.
Zorg er dus voor dat jouw marketingstrategie aansluit bij de oriëntatiefases van jouw klant. Leer van je klant zodat jij weet hoe je hem kunt boeien en binden. Want als je van jouw klant houdt, ga je vanzelf ook van marketing houden. En wordt het ’t kloppend hart van jouw bedrijf.

Ingrid Beerse helpt met Bureau Beerse zelfstandig ondernemers, praktijkhouders en het MKB met hun marketing- en merkstrategie en ondernemerschapsvraagstukken. www.bureaubeerse.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *