Stapsgewijs verbeteren Hoe gaat het?

Door de Coronacrisis werken veel mensen noodgedwongen thuis. Sommige bedrijven waren daar allang klaar voor – andere nog niet.

Als je, niet terzake deskundig, hals over kop noodmaatregelen moet treffen om “even snel” iets mogelijk te maken, dan is de kans groot dat je daarbij dingen over het hoofd ziet. “Haastige spoed is zelden goed”. Dat geldt natuurlijk ook voor ICT. Schakel een expert in die dagelijks adviseert – die heeft veel meer ervaring!

Er zijn gratis en betaalde hulpmiddelen op de markt die een bepaald probleem lijken op te lossen, maar vaak los je het ene probleem op en krijg je er een ander probleem bij.

Door mijn werk als computerfluisteraar beschik ik al jaren over een breed scala aan hulpmiddelen om op afstand dingen te regelen. Toch ga ik, zelfs in deze lastige tijden, vaak liever even langs. Bij een echt bezoek kun je elkaar in de ogen aankijken (met 1,5 meter afstand) en kun je dingen waarnemen die op afstand moeilijk of niet waar te nemen zijn.
Hierdoor kan ik efficiënter werken en dat is toch wat iedereen wil?

Urenlang met allerlei collega’s in een eindeloze videochat hangen waarbij men elkaar nauwelijks kan verstaan is niet handig. Dat kun je dus ook beter niet doen. Korte sessies werken beter. Denk vooraf goed na over wie “erbij” moeten zijn (en wie niet!). Stel vooraf duidelijke doelen voordat je een beeldbelsessie in gaat en stop op tijd. Dan kan daarna iedereen weer verder met z’n werk. Weinig mensen verdienen geld met vergaderen. Beeldbellen verandert daar niets aan. Vergaderen is een middel en geen doel.

In de ICT hebben we een grapje: “A fool with a tool is still a fool”. Een dwaas met een stuk gereedschap is nog steeds een dwaas. We hebben Slack, Zoom, WhatsApp, Teams, Skype, Facetime. Overal zitten voors en tegens aan, maar wat past nou het beste bij ons team? Een goede ICT’er weet het verschil tussen een product en een oplossing. Een andere anekdote is: “als je alleen een hamer hebt, lijkt ieder probleem op een spijker”. Als je denkt de oplossing gevonden te hebben, heb je vaak de neiging het probleem naar jouw oplossing te vormen – daarmee draai je de zaken om.

Een beproefde manier om succesvol te innoveren is door veel nieuwe dingen te proberen en om bij iedere stap tijdig vast te stellen of het een goede stap was of niet. Het is dus geen ramp als iets nieuws bij nader inzien niet blijkt te werken. Het is wel een ramp als iets niet werkt en je het niet kunt toegeven.

Je hoort weleens: “we kregen last van voortschrijdend inzicht”. Voortschrijdend inzicht is iets moois. Probeer daar iets goeds mee te doen!

Het is beter om in kleine groepjes te innoveren dan met het hele bedrijf tegelijk. Als vandaag iedereen op Microsoft Teams over moet en morgen trekken we de stekker er weer uit, dan had je het beter eerst met een klein team kunnen testen.

Schakel tijdig een expert in. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Laat je niet gek maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *