Tips om die winterdip te verslaan

Stom hè, die grijze dagen waarop het de hele dag regent. En je gevoelsmatig de lampen om 15.00 uur in de middag alweer aandoet omdat het schemerig is. Ken je dat gevoel dat je je bed niet kunt uitkomen in deze maanden? Hebben die grijze dagen en het tekort aan zon invloed op jou?

Wellicht ben je (net als ik) één van de velen die last hebben van de winterdip. Uit onderzoek is gebleken dat er duizenden mensen zijn die jaarlijks last hebben hiervan.

Melatonine maakt slaperig
Maar wat is dat nou eigenlijk? Richting het najaar worden de dagen korter. En dat heeft invloed op je biologische klok. Daarnaast maakt je lichaam de stof melatonine aan als het donker wordt. Dat is een stof die slaperig maakt. Maar als het al om 16.30 uur donker is, maakt je lichaam meer van dit stofje aan dan in de zomer. Al met al ga je je hiervan niet fitter voelen.

Lekker veel naar buiten
Wat kun je er nou aan doen? Ik probeer de momenten dat ik buiten kan zijn aan te pakken. Lunchpauzes naar buiten dus. Op de fiets in plaats van de auto naar de supermarkt. En daarnaast is gezonde voeding belangrijk. Verder helpt sporten overdag. Maar heb je daarvoor geen tijd dan is het heel goed om’s avonds als het donker is gewoon lekker naar buiten te gaan. Ga wandelen of hardlopen. Voor mij helpt dit en ik voel me beter dan dat ik op de bank plof voor de tv.

Het is nu half januari en op heldere dagen merk je nu al dat het in de middag wat langer licht wordt. Nog even volhouden dus!

Ook last van de grijze, donkere dagen? En hoe ga jij daar mee om?

Arnoud Blijdorp, ‘Zwerfie Anna Paulowna’

Een gedachte over “Tips om die winterdip te verslaan

  • 17 januari 2020 om 11:00
    Permalink

    Elk jaar weer erg last van. Wat mij goed helpt is een daglichtlamp. Kan het iedereen aanraden!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *