Cindy Tas, de deur staat weer open

De scholen waren dicht. Betekent dat ook dat Cindy haar praktijk dicht is/ was? Wij waren benieuwd en hebben de telefoon gepakt.

Voor wie Cindy een bekende is, weet dat zij in 2015 haar eigen praktijk is gestart. Cindy heeft 18 jaar vol liefde en passie als leerkracht basisonderwijs voor de klas gestaan. Nu richt ze zich in haar praktijk op kinderen die extra hulp en aandacht kunnen gebruiken op leergebied en/of op het gebied van zelfvertrouwen.

Maar terug naar het begin, de praktijk open of toch niet? Een dolgelukkige Cindy aan de lijn: ‘Ja, ik ben weer open!’
‘Het heeft wat voeten in de aarde gehad’, vertelt Cindy, ‘want hoe nu verder? De maatregelen waren en zijn nodig. Daar sta ik achter en heb ik ook alle begrip voor. Ik hoopte in het begin nog dat alles over een paar weken weer ‘normaal’ zou zijn. Dat als de praktijk weer open kon, ik ‘als vanouds’ verder zou kunnen gaan. Alleen werd al snel duidelijk dat ‘als vanouds’ voorlopig echt niet zou lukken.’

‘Ja en als je beseft dat je voorlopig niet terug kunt naar de situatie zoals het was, ga je denken in mogelijkheden. Wat kan er dan wèl?’, vertelt Cindy. ‘Ik ben gaan meten en gaan uitproberen. Kan ik me houden aan de 1.5 meter regeling en toch werken met kinderen aan de hulpvraag? De doelen behalen en toch die verbinding maken met kinderen en ouders? Na veel passen, meten en schuiven, staat nu alles en is de werkwijze ook iets aangepast.’

Uiteraard werkt Cindy in haar praktijk ook volgens de richtlijnen van het RIVM. De handen worden bijvoorbeeld gewassen bij binnenkomst, geen handjeklap meer, een langere tijd tussen 2 afspraken om te kunnen schoonmaken en het gesprek met de ouder wordt buiten de praktijkruimte gehouden (uiteraard wel privé). Want juíst die verbinding met ouders en kind vindt Cindy heel belangrijk. Natuurlijk checkt Cindy bij de kinderen en ouders hoe ze het vinden nu het een beetje ‘anders’ gaat, maar zelf voelt ze zeker dat die verbinding er ook op deze manier nog steeds is.

Cindy is (voormalig) leerkracht en onder andere psychomotorisch kindercoach, beelddenkspecialist en faalangstreductie-trainer. Zij weet kinderen op de juiste manier te coachen en ze in hun kracht te zetten. Daardoor groeit hun zelfvertrouwen, groeien ze in hun ontwikkeling en is leren geen opgave meer, maar leuk en hebben ze er plezier in. Het motto van de praktijk van Cindy is dan ook niet voor niks ‘Leren met plezier en zelfvertrouwen.’

Een individuele begeleiding bij Cindy in de praktijk is 45 min, daarna volgt een nagesprek met één van de ouders erbij. Cindy vertelt: ‘Het is aan mij om bij elk kind de juiste tools in te zetten en het goede handvatten te geven. Elk kind is uniek en dat maakt mijn werk juist zo leuk. We maken soms grote en soms kleine stapjes, maar veel kleine stapjes zijn samen óók weer een grote stap. Het is heel mooi om kinderen die stappen te zien maken en om kwartjes te zien vallen. Daar geniet ik echt van!’

De werkwijze van Cindy is dan ook net even anders dan op school. Door gebruik te maken van veel spel en beweging, is het voor de kinderen uitdagend en hebben ze er plezier in om te komen. Door soms een klein stapje terug te doen en de lat niet meteen te hoog te leggen, kan een kind succeservaringen opdoen, om van daaruit weer zelfvertrouwen op te bouwen.
Cindy vertelt: ‘Ook werken we regelmatig aan het ombuigen van niet-helpende gedachtes naar gedachtes die wel meer helpend zijn. Bijvoorbeeld van ‘Ik kan het toch niet’, naar ‘Ik kan het nòg niet, maar ik kan het wèl leren’. Door het zelfvertrouwen te versterken, gaat het leren vaak ook beter. Soms zijn er even andere stappen nodig, is het tempo wat anders of helpt een uitleg op een andere manier. Daarom maak ik veel gebruik van bijvoorbeeld spel, beweging, tekeningen en concreet materiaal.’

Tijdens de corona periode heeft Cindy niet stil gezeten en heeft ze op haar Facebook allerlei speltips gegeven op het gebied van rekenen en spelling, om zo het oefenen thuis leuker te maken.

Afgelopen periode heeft u als ouder thuis gezeten met uw kinderen en was u naast moeder/vader ook juf/meester. Hierdoor heeft u kunnen zien hoe het leren bij uw kind gaat. Misschien zijn jullie tegen bepaalde dingen aangelopen, of misschien heeft u gemerkt dat uw zoon of dochter last heeft van onzekerheid. Gunt u uw kind nu ook net dat beetje extra uitleg en begeleiding waardoor het sterker in zijn of haar schoenen komt te staan? Kijk dan eens op Cindy haar website.

Inmiddels zijn de deuren van haar praktijk dus weer geopend en stromen de kinderen langzamerhand weer binnen. Zij zijn net zo blij als Cindy dat ze weer kunnen komen.

Ook voor middelbare scholieren (leren leren, leren plannen en zelfvertrouwen) en voor volwassenen, staat de deur bij Cindy open. Loopt u zelf ergens tegenaan of herkent u bovenstaande punten? Dan nodigt Cindy u van harte uit om eens een kijkje te nemen op haar website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *