Daar ben ik slecht in.

Mijn naam is Cindy Tas, faalangstreductietrainer, beelddenkspecialist, psychomotorisch kindercoach en voormalig leerkracht. Inmiddels heb ik al een aantal jaar een praktijk voor leerondersteuning en training in ‘t Zand. Komende tijd zal ik voor Raakt Media regelmatig een blog schrijven, over van alles wat te maken heeft met leren en zelfvertrouwen.

In mijn vorige blog, naar aanleiding van het gedicht, had ik het al over niet helpende en helpende gedachten, over ojee en oké gedachten. Deze keer vertel ik iets meer over die ojee en oké gedachten.

OH HELP!
Stel: Je moet iets doen, een opdracht, een toets, een sprong over de kast met gym, iets vragen aan de juf, iets vertellen voor de klas, etc. Van tevoren bedenk je misschien al hoe het zal gaan… Maar, je kunt je vooral bedenken wat er allemaal mis zou kunnen gaan, wat men dan wel niet van je zal denken of dat het je toch nooit gaat lukken.

Niet helpende gedachte
Je denkt bijvoorbeeld:
‘Ik haal vast een onvoldoende voor die toets, want ik ben hier heel slecht in.’
‘Ik kom vast wéér niet over die kast. Lachen ze me vast weer uit.’
‘Ze vinden me vast dom als ik dat vraag’
‘Ik kan dat echt niet’


Dit zijn voorbeelden van niet helpende gedachten, ojee gedachten. Bij een ojee gedachte voel je je meestal ook niet zo fijn. Misschien voel je dan wel onzeker, bang, verdrietig, gefrustreerd of niet veilig. Je gevoel zorgt er vervolgens weer voor hoe je doet. Je trekt je misschien terug, durft het niet meer te doen, het rekenen lukt niet meer omdat je niet goed meer kunt nadenken, je lijkt verlegen of gaat juist de clown uithangen, etc.

Gedachten die belemmeren
Iedereen vindt wel eens iets spannend, moeilijk of lastig. Die kriebels herkennen we allemaal en het hoort ook bij leren. Maar wat nou als die kriebels, dat gevoel, die gedachten je echt gaan belemmeren? Als je dingen echt niet meer durft te doen? Dat het mis gaat of niet lukt, omdat die niet helpende gedachte in weg zitten? Dat het niet meer lukt om goed na te kunnen denken tijdens het rekenen, omdat je hoofd te vol zit met ojee gedachten? Wat als je door die niet helpende gedachte je mening niet durft te geven of voor jezelf op durft te komen?

Ik ga altijd samen met het kind op onderzoek uit om erachter te komen welke ‘ojee’ gedachtes er boven komen bij die moeilijke, lastige of spannende dingen of situaties. Ook onderzoeken we samen welk gevoel het kind daar dan bij heeft en/of waar je het voelt in je lijf.

Hoe zou je je willen voelen?
Maar hoe zou je je eigenlijk willen voelen, is een heel belangrijke vraag die altijd terug komt.
Hoe wil je je eigenlijk voelen als je die spreekbeurt over fossielen gaat houden? Want die spreekbeurt moet toch gebeuren.
Hoe wil je je voelen als je die breuken ziet staan in je boek?
Hoe wil je je voelen als je je mening geeft?
En ook: Hoe wil je je voelen als je een fout maakt of als er iets mis gaat?

Uit een hele stapel kaartjes met gevoelens zoekt het kind dan die kaartjes met gevoelens uit die hij of zij graag zou willen voelen tijdens die situatie. Vaak wordt gekozen voor o.a. kalm, trots, vertrouwen, zeker en ontspannen.
Die kaartjes leggen we bovenop de kaartjes met de gevoelens die bij de ojee gedachten hoorden. Dan is het zó mooi om te zien aan de gezichten van de kinderen dat er al iets aan het groeien is, want dit ziet er toch een stuk fijner uit!

Helpende gedachte
Waar we vervolgens mee aan de slag gaan zijn de helpende gedachten, de oké gedachten. In mijn vorige blog had ik het hier ook al over. Want niet helpende gedachten kun je omvormen tot helpende gedachten! Het spreekwoord ‘van gedachten veranderen’ bestaat tenslotte niet voor niks.
Samen gaan we kijken door welke gedachte een kind zich beter voelt.
Bijvoorbeeld: ‘Ik heb goed geleerd, ik laat gewoon zien wat ik kan’, of ‘Ik probeer het gewoon, ik doe mijn best en dat is goed genoeg!’, ‘ik weet niet wat een ander denkt, dus ik laat het los!’, of ‘Ik hoef niet alles te weten, vragen stellen mag. Iedereen vraagt wel eens wat en niemand weet alles’.

Kwaliteiten
Dat ‘omdenken’ vraagt uiteraard nog wel wat inoefening en bewustwording, maar ook daarmee gaan we dan aan de slag, zowel in de praktijk als thuis. En niet alleen door praten, maar vooral door veel te doen.
Ook het kennen van je eigen kwaliteiten is heel erg belangrijk om te groeien in je zelfvertrouwen! Want hoe erg is het om bijvoorbeeld een foutje te maken, als je weet dat je al die mooie kwaliteiten in je hebt?
Daarover over twee weken meer…

Wil je meer weten of heb je vragen naar aanleiding van dit blog? Neem dan gerust even contact met me op. Meer informatie over mijn praktijk is te vinden op mijn website www.cindytas.nl. Uiteraard vind ik het ook heel leuk als je me volgt op mijn Facebookpagina of op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *