Dashcam

Youtube staat vol van allerlei filmpjes met gevaarlijke situaties, net-niet-ongelukken (soms net-wel-ongelukken), inslaande meteorieten, koeien die door de lucht vliegen boven de snelweg of crashende auto’s. Veel van die filmpjes komen uit Rusland en zijn gemaakt met een dashcam – een permanente camera in de auto die alles geduldig vastlegt. Zoek maar
eens op Google naar “russian dashcam”. Materiaal genoeg. Haha!

Koreaanse verzekering
Ik ben vaak in Korea geweest. Daar heeft iedereen een dashcam. Ze zijn daar zelfs verplicht voor de verzekering, hoorde ik laatst!

Nederland
In Nederland is het nog lang niet zover. Meestal ben ik veel te vroeg met dat soort dingen. Ik twijfelde of ik deze blog over dashcams überhaupt zou gaan schrijven, maar ik heb me laten overhalen om het wel te doen. Ik hou van apparaten in het algemeen en dashcams in het bijzonder. Er zijn nog relatief weinig dashcams in Nederland, maar ik verwacht dat het aantal
wel gaat stijgen, de komende jaren. Misschien heb je iets aan mijn bevindingen.

Waarom?
Waarom zou je een dashcam nemen? Ik zit vaak in de auto. Dan kom ik soms iets geks, leuks of gevaarlijks tegen, waarvan ik op dat moment denk: “daar zou ik eigenlijk een foto van moeten nemen”. Dat kan natuurlijk niet als je achter het stuur zit, je je telefoon moet pakken (hartstikke gevaarlijk), een foto moet maken en ondertussen je auto op de weg houden. Als je een dashcam in je auto hebt, die op voorhand alles vastlegt, kun je achteraf
de krenten uit de pap pikken. Handig!

Waar?
Het ligt voor de hand om achter je binnenspiegel een camera te monteren. Die camera kijkt met jou mee in je rijrichting, zodat hij filmt wat jij ziet. Er bestaan ook tweekanaals camera’s, die voor en achter tegelijk filmen. Dat kan soms handig zijn. Als je beelden van zowel de voorkant als de achterkant van je auto hebt, kun je soms de situatie beter begrijpen. Ook
kunnen er dingen aan de achterkant gebeuren die je aan de voorkant niet kunt waarnemen, bijvoorbeeld als iemand achterop je auto knalt. Sommige dashcams kun je aanvankelijk als enkelkanaals camera kopen en dan kun je er later een camera voor achter bijkopen.

Welke?
Ik kan niet zomaar iets kopen, dus heb ik me eerst goed ingelezen. Heel goed! Zo stuitte ik op de Viofo A129 Duo Pro Dashcam. Dat is een tweekanaals camerasysteem met aan de voorkant 4K en achter Full HD. 4K videoresolutie is maar liefst vier keer zoveel beeld als Full HD. Hij kost EUR 179,95 inclusief BTW op de website van viofo.nl
De beelden van de A129 Duo Pro zijn overigens prachtig – en dat uit een cameraatje dat niet veel groter is dan een klein luciferdoosje. Ongelooflijk!

Accessoires
Standaard kun je je dashcam aansluiten op je 12V sigarettenaansteker, maar dan heb je zo’n lelijk krulsnoer door je auto heen lopen. Ik heb pas een nieuwe auto, dus heb ik gekozen voor de “hardwirekit”. Hiermee sluit je de dashcam onder je dashboard rechtstreeks aan op de accu van je auto. Er zit een slimme schakelaar bij, waarmee je dashcam automatisch uitschakelt als het niveau van je accu is gedaald tot onder een bepaald niveau. Zo kom je nooit stil te staan met lege accu en kan de dashcam toch blijven filmen als het contact van je auto uit staat. Ook heb ik de twee polarisatiefilters (voor en achter) erbij gekocht. Dat komt de kwaliteit van de camerabeelden ten goede. Mijn dashcam komt daarmee op EUR 217,45 inclusief BTW. Als je denkt dat dat nog meevalt, dan moet er ook nog een geheugenkaartje in. De handleiding van de dashcam meldt dat er maximaal een 256 GB micro SD kaartje in kan. Kosten: EUR 45 inclusief BTW. Als je wilt filmen in 4K, dan is 256 GB goed voor maar 12 uur film. Ik heb voor een 512 GB kaartje gekozen en daar kan 24 uur 4K video op! Wordt officieel niet ondersteund, maar werkt wel. Kosten: EUR 90,90 inclusief BTW. Let goed op de specificaties bij het kopen van een geheugenkaart. Dashcams overschrijven de kaart veelvuldig en daardoor heb je een andere (hogere) kwaliteit nodig dan een kaartje voor in je digitale fotocamera. De vereiste informatie is allemaal goed gedocumenteerd, maar zelfs ik moest tien keer goed kijken voordat ik op de Bestel-knop durfde te klikken!

Inbouwen
Bouw je de dashcam zelf in, of laat je het doen? Je moet wat panelen in je auto (durven) verwijderen en er moeten een paar schroefjes los en weer vast. Natuurlijk is het mooi als alle draden netjes uit het zicht zijn weggewerkt. Het leek mij een leuke gelegenheid om mijn nieuwe auto beter te leren kennen, zelfs al was dit de eerste keer dat ik zoiets ooit gedaan had! Ik zag er best tegenop en ik had al hulp ingeroepen. Het viel me achteraf reuze mee en ik ben supertevreden met het resultaat. Mocht je de werkzaamheden alleen uitvoeren in een iets te krappe en matig verlichte garage en zonder uitgebreide verzameling gereedschap, dan moet je op pad zodra je iets mist. Je auto ligt dan half open, dus daarmee kun je dan niet weg. Het helpt als je een buurman/-vrouw of vriend/-in hebt die alle denkbare gereedschap heeft en die je af en toe een handje kan helpen met iets vasthouden, aangeven, koffie zetten of even je gezeur aanhoren 🙂

Loop recording
De dashcam filmt in kleine, korte “plakjes” video van telkens 1 minuut. Dat lijkt dom, maar dat is superslim. Als er iets zou gebeuren, dan is de kans groot dat je het op zo’n kort filmpje van 1 minuut kunt zien. Die filmpjes zijn beperkt in bestandsgrootte, dus kun je ze snel downloaden van je dashcam naar je iPhone. Als je geheugenkaartje vol dreigt te lopen, overschrijft de dashcam automatisch het oudste filmpje van 1 minuut met een nieuw exemplaar. Dat heet Loop Recording en het staat standaard ingeschakeld.

Parkeerstand
Mijn dashcam heeft een slimme parkeerstand. Dat betekent dat hij kan blijven filmen als ik geparkeerd sta op de parkeerplaats bij Albert Heijn. Zou er tijdens mijn afwezigheid iemand tegen mijn auto aanrijden met zijn auto of winkelwagentje, dan “voelt” de dashcam de schok (en ziet bewegend beeld) en houdt hij dat ene filmpje van 1 minuut apart, zodat het niet automatisch wordt overschreven. Kom je terug van de boodschappen en vraag je je af hoe die deuk in je auto komt, dan vind je het incident bij de vergrendelde filmpjes. Handig!

Politie
Als iedereen een dashcam in de auto heeft, kan iedereen misstanden in het verkeer vastleggen en melden.
Wat vindt de politie van dashcams? De ANWB heeft er een artikel over geschreven:
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/dashcams/wat-vinden-politie-om-en-verzeker
aars-van-dashcams

Het Algemeen Dagblad schreef er ook over:
https://www.ad.nl/auto/dashcam-steeds-belangrijker-wapen-tegen-verkeershufters~a654993
4/

De politie heeft een speciale site waarmee je je videomateriaal kunt versturen:
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/uploadformulier.html

De maximale bestandsgrootte voor je digitale aangifte is overigens 100 MB. Dat is een kwart van een minuut video op 4K-resolutie. Als je je te grote filmpje wilt versturen naar de politie, kun je het “verkleinen” door de resolutie te verlagen naar bijvoorbeeld 720p. Een minuut 4K video van mijn dashcam gaat daarmee van 450 MB naar 64 MB, zonder zichtbaar verlies van beeldkwaliteit. Op een Mac doe je dat gratis en snel met het programma Handbrake.
Bewaar wel je originele bestanden voor als daar later om gevraagd wordt. Daarmee kun je bewijzen dat je niet hebt geknoeid met de beelden.
Overigens kun je met een dashcam meer dan alleen anderen als schuldige aanwijzen van verkeersovertredingen. Als je zelf iets stoms zou doen in het verkeer, kun je achteraf goed bekijken wat er nou mis ging en wie erbij betrokken waren. En hoe je het in de toekomst beter zou kunnen doen. Nou ja, jij niet, maar iemand anders natuurlijk.

Motor
Motorrijders zijn altijd erg kwetsbaar in het verkeer. Viofo heeft speciaal voor motorrijders de Viofo MT1, die je voor en achter op je motor kunt monteren:
https://www.viofo.nl/blogs/blog/viofo-lanceert-eerste-motor-dashcam
Ik heb de MT1 zelf niet getest, maar hij ziet er op het eerste gezicht mooi uit.

Dat was het weer voor deze blog. Rij veilig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *