Gehandicaptenzorg en corona

De zorg is momenteel veel in het nieuws en dan met name de zorg in het ziekenhuis. De hoofdreden hiervan is dat ernstig besmette corona patiënten hier binnen komen en behandeld worden. Maar er zijn vele andere zorg facetten bij wie door de coronacrisis alles anders loopt dan normaal. 

Wij hebben daarom besloten om ook deze instanties eens te belichten en hebben verschillende zorgmedewerkers geïnterviewd. Startend met een medewerker uit de gehandicaptenzorg.

Lidia is zo lief geweest om de spits voor ons af te bijten. Lidia, woonachtig in Anna Paulowna, is inmiddels al 21 jaar met heel veel plezier werkzaam op ‘s Heeren Loo. Door de jaren heen heeft zij echt carrière kunnen maken door de mogelijkheden die ‘s Heeren Loo als werkgever biedt. Zij is nu werkzaam als integraal medewerker C+ op een EMB (ernstig meervoudig beperking) woning.

Deze functie houdt in dat zij zowel op de woning, als op de dagbesteding inzetbaar is, de + heeft te maken met de zwaarte van de cliënten die zij begeleidt. 

Zoals hierboven aangegeven werkt Lidia al jaren met veel plezier op het ‘s Heeren Loo terrein, voor sommigen beter bekend onder de naam Noorderhaven. Het pontje overvaren, klein stukje naar links en u bevindt zich al in het heerlijke natuurgebied. Afgelopen jaren is er op dit terrein op gepaste wijze een hoop veranderd. Oude paviljoenen zijn gesloopt en hier zijn nieuwe huizen gebouwd, voor zowel u en mij, als voor de bewoners van ‘s Heeren Loo. Vele cliënten zijn al verhuisd naar hun nieuwe huis en de cliënten van de woning van Lidia waren net aan de beurt. Zo vertelt ze dat net voor de intelligente lockdown twee cliënten verhuisd zijn naar een andere locatie, de andere cliënten zouden de dagen erna gaan.

Deze verhuizing ligt nu helemaal stil. Voor sommige cliënten ook fijn, omdat de coronasituatie al genoeg spanningen met zich meebrengt.
Momenteel verblijven alle cliënten op hun eigen woning. De dagbesteding is gesloten. U kunt zich wel voorstellen dat dit voor de cliënten met autisme niet overzienbaar is. Daarom draaien ze op de woning van Lidia bewust het dagprogramma van de weekenddiensten, om zo zoveel mogelijkheid duidelijkheid en rust te creëren.

Normaliter wordt er op deze woning ook dagbesteding aan huis gegeven. De groep cliënten die hier dagbesteding volgt, is een combinatie van cliënten van de woning zelf en cliënten van andere woningen. Hier is een dagprogramma opgemaakt naar de wensen van deze cliënten. Nu is de samenstelling van de groep anders en dat is aanpassen voor zowel de cliënten als medewerkers, aldus Lidia, maar ook daar heeft het team zijn draai inmiddels in gevonden. Daarnaast heeft het team er extra handen bij gekregen vanuit de dagbesteding. Vaste medewerkers zijn gekoppeld aan woningen, waardoor er meer tijd is voor de dagelijks verzorging. Doordat er helemaal geen afspraken in de agenda staan, er niemand opgehaald wordt en de telefoon niet rinkelt, is er voor iedereen een meer ontspannen sfeer. Misschien zult u dat zelf thuis ook zo ervaren. ‘Doordat het werktempo lager kan liggen door de extra handjes, zijn er veel meer één op één momentjes. Dat is voor ons op dit moment een voordeel’, vertelt Lidia. ‘Ik grijp deze momentjes ook echt aan om lekker naar buiten te gaan, telkens met een andere cliënt. Even heerlijk een ommetje maken, genieten van de stilte, de vogeltjes en van de interactie met de cliënt.’ 

Daarnaast geeft ze aan dat ze zich gesteund voelt door haar werkgever. Gelukkig is haar woning (nog) niet besmet geraakt met het virus, maar het gehele team is goed ingelicht wat te doen ‘als’. Zo worden alle cliënten elke ochtend getemperatuurd en bij koorts wordt de huisarts meteen ingelicht. Momenteel worden er naast de normale beschermingsmaterialen nog geen extra middelen ingezet, maar bij uitbraak staat er meteen een corona-kit klaar met alle materialen.

Ook brengt de organisatie 1 à 2 keer per week een nieuwsbrief uit met het laatste nieuws. Via het intranet worden ze goed geïnformeerd, ook staan hier dagelijks activiteiten op die met cliënten gedaan kunnen worden. Dagelijks is er een live vlog met de geestelijke verzorging en worden de cliënten die jarig zijn even extra in het zonnetje gezet. De muziekagoog streamt live via youtube stukjes muziek. Er worden dagelijks knutselpakketten aangeboden door de dagbesteding en de kerkdienst van zondag wordt digitaal uitgezonden. Er wordt dus hard gewerkt om alles zo goed mogelijk, op een net andere manier door te laten gaan.

Door de intelligente lockdown is er helemaal geen contact met buitenaf, zo ook niet met ouders of andere familieleden. Hier gaan ze binnen de woning creatief mee om. Zo worden er foto’s en kaartjes gestuurd en er wordt wekelijks gebeld om elkaars stem toch even te horen. Bij de cliënten bij wie het mogelijk is wordt er gefacetimed. Op deze manier wordt de betrokkenheid en de verbinding toch onderhouden.

Angst om corona op te lopen op haar werkt heeft Lidia niet meer, ze vertrouwt op het veilig handelen van haar collega’s binnen de woning en thuis. Mede door de goede zorg en het handelen van ‘s Heeren Loo, heeft ze het idee dat ze het eerder op straat zal oplopen dan op het terrein.

Lidia gaat dan ook lekker door met het verzorgen van haar cliënten, samen met haar team. Ze wil u allen wel graag nog iets vragen: ‘Als u naar buiten gaat om een rondje te lopen of te fietsen, komt u dan alstublieft niet naar het terrein. Dit ter bescherming van iedereen!’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *