Hoe staat het met het onderwijs?

De scholen zijn nu al 1,5 week gesloten voor lessen. Raakt Media vroeg zich af hoe het nu allemaal reilt en zeilt met de thuislessen van de kinderen. hoe word het ervaren, maar ook voor de leraren natuurlijk. Hieronder een verslag van een juf van de OBS de Meerpaal in Anna Paulowna.

Scholen dicht
Vorige week kwam het bericht, waar we allemaal al op zaten te wachten: De scholen gaan voor drie weken dicht. De maandag en dinsdag hadden we, als schoolteam, tijd om alles voor te bereiden. Wat moeten de kinderen? Wat moeten we zelf nog weten? Hoe zal het allemaal gaan? Er werden programma’s gemaakt, berichten verstuurd en we leerden heel veel in korte tijd over communicatiemogelijkheden. Bij mij hadden die nooit zo de prioriteit, maar nu moest het. We leerden over Google Classroom, Google meet en chat. Wat een mooie instrumenten zijn dit om contact te houden met onze kanjers!

Aan het werk
Op dinsdag kwamen de kinderen hun spullen ophalen. In kleine groepjes, want we mochten niet te veel mensen in het lokaal bij elkaar hebben. Rare momenten. Wanneer zien we elkaar weer? Hoe lang zou dit gaan duren? We zeiden maar: “Tot ooit! Blijf gezond!”, we tikten elkaar aan met onze voeten en daar gingen ze met hun spulletjes.

Wondere wereld van het internet
Ouders, kinderen en collega’s verdiepten zich in de chromebooks, laptops en computers en opeens hadden we verbinding. We kunnen elkaar zien via Google meet. Ik kan met de groep praten, ik kan individueel instructie geven, ik ontdek elke dag nieuwe mogelijkheden.

Trots
En dan die kinderen! Ik ben zo trots op ze. Ze maken er het beste van. Ze zijn gewend om zelfstandig aan rekenen en spelling te werken en vragen te stellen als ze vast lopen. Via de mail kan ik goede feedback geven, waar de kinderen direct iets mee doen. Als het nog niet helemaal goed gaat, maak ik een afspraak om elkaar even via meet (videobellen) te zien. Dan kan ik even 1 op 1 instructie geven en komen we er samen wel uit. Ik kan even een complimentje geven en vragen hoe het is. Dat levert mooie gesprekken op.

Aan thema’s werken
De kinderen werken verder aan hun thema: Voorjaar en landschappen. Er komen mooi uitgewerkte opdrachten binnen. Ze gaan er echt voor. Zelf begeleid ik ook een groep 8. Er komen veel vragen over de musical en het kamp. “Juf, gaat het door?”. We maken er het beste van. We gaan gewoon rollen verdelen en via meet kunnen we ook alvast wat scenes oefenen. Ooit zal het toch wel beter worden?

Complimenten
Ouders zijn ook goed betrokken bij dit alles. Ze mailen als het niet lukt om verbinding te maken. Ik heb hele schema’s gezien, die ouders met hun kinderen maken. Ook voldoende tijd voor ontspanning gelukkig. Het zal niet makkelijk zijn om opeens de kinderen thuis te hebben en om dan ook nog zelf thuis te werken. Grote complimenten hoor!

Maar ook gemis
En dan het team! Wat missen we elkaar! We hadden elke dag overleg om de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en nu doen we alles op afstand. Vandaag hebben we met de video vergaderd. Wat was het fijn om iedereen weer even te zien! We helpen elkaar en ontdekken samen nieuwe dingen. De creativiteit komt weer naar boven borrelen.

Dit is ons inkijkje in de eerste week van de coronamaatregel. Trots op ouders, kinderen en team! Jullie zorgen ervoor dat dit mogelijk is. Ik hoop dat iedereen weet dat we dit samen doen en mochten er problemen zijn, weet ons dan te vinden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *