In 5 stappen effectieve online marketing voor lokale ondernemers

Eigenlijk weet elke ondernemer wel dat je tegenwoordig via verschillende kanalen jouw doelgroep moet bereiken. Mensen hebben het nu eenmaal nodig dat ze jouw bedrijf of dienst op verschillende manieren tegenkomen. Op die manier creëer je vertrouwen en verbinding. Ook voor lokale ondernemers belangrijk. Want je moet nu eenmaal in beeld blijven bij bestaande en nieuwe klanten.
Toch zie ik dat veel ondernemers zich daar in verliezen. Want welk kanaal kies je en waar moeten al die berichten (content) over gaan.

Ik deel hieronder 5 stappen die zorgen dat je op korte termijn een hoger bereik én meer verbondenheid met jouw doelgroep realiseert.

  1. Breng je doelgroep in kaart
    Als ondernemer is het belangrijk om precies te weten wie jouw klanten zijn. Voor wie los jij nu eigenlijk een probleem op of vul jij een behoefte in? Als je goed weet op welke doelgroep jij je richt, kun je ook echt in hun ‘huid’ kruipen. Weet dus wat er bij hen leeft en welke
    woorden zij daarvoor gebruiken. Want marketing draait om hen, niet om jou.
  2. Bepaal waar je hen kunt vinden
    Als je een duidelijk beeld hebt van jouw doelgroep, bedenk dan hoe en waar zij op zoek gaan naar jouw diensten of producten. Want daar moet jij ook zichtbaar zijn. En ja, nu komt de aap uit de mouw: als jij een hele brede doelgroep bedient, dan voorspel ik dat jij op alle
    social media-kanalen aanwezig moet zijn. Krijg je het al benauwd bij die gedachten? Bedenk dan of je jouw doelgroep kunt verkleinen. Want dan kun je het waarschijnlijk af met 1 of 2 social media-kanalen. Zorg vervolgens dat je daar mega goed zichtbaar bent.
  3. Maak kei-goede content
    Dit is eigenlijk het leukste gedeelte, maar wordt in het begin vaak als moeilijk ervaren. Want wat moet je nu delen? Jouw aanbod natuurlijk, hoor ik je al denken. Maar nee. Dat past echt niet bij online marketing. Wat welk werkt, is het leveren van waarde en delen van tips en
    inspiratie. Natuurlijk mag je ook af en toe een concreet aanbod doen. De verhouding 80% waarde en tips en 20% aanbod is het mooist.
  4. Ga delen en reageren
    En als je dan bedacht hebt wat je wil vertellen en wat je kunt delen, dan moet je het natuurlijk ook gaan doen. Op bijvoorbeeld social media. Via berichten, filmpjes, vlogs of blogs. En ga ook de (online) dialoog aan. Maar ook email-marketing is heel effectief. Als je maar relevant en inspirerend bent. Kortom: er zijn genoeg vormen waaruit je kunt kiezen.
    Maar wat je ook kiest. Zorg altijd voor consistentie in jouw zichtbaarheid. Want daarmee creëer je bekendheid en vertrouwen bij nieuwe klanten en blijven bestaande klanten terugkomen.
  5. Meten is weten
    Het grote voordeel vaan online marketing is dat bijna alles meetbaar is. Eigenlijk al direct, dezelfde dag. En toch maken veel ondernemers daar geen gebruik van. Zonde, want hiermee kun je jouw leercurve enorm versnellen. Je kunt namelijk heel goed zien op welke tijden of
    dagen je het meeste bereik hebt en welke berichten goed aanslaan. Je plukt daar direct de vruchten van en dat zorgt voor snellere groei. Probeer maar!

    Ingrid Beerse is marketingadviseur en ondernemerscoach en heeft 2 bedrijven.
  • Via Bureau Beerse helpt zij coaches en therapeuten met een eigen praktijk aan meer klanten en omzet.
  • Via Marketing & Meer helpt zij MKB-ondernemers aan een effectieve marketingstrategie en marktpositionering.
    Vrijblijvend advies nodig? Neem gerust contact op via info@bureaubeerse.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *