Personeel pontje niet eens met verplicht pinnen

Even in je portemonnee of jaszak graaien, wat kleingeld in je handpalm houden en wachten tot het pontje terugkwam. Zo ging het tot nu als je van de veerpont tussen Breezand en Julianadorp gebruikmaakte. Maar dat verandert per 1 januari. Niks kleingeld, de pinautomaat onder je neus. En daar kan het personeel van de pont over het Noordhollandsch Kanaal het niet echt mee eens zijn. Want de overtocht is zo kort, dat de tijd er simpelweg niet is om alle passagiers te laten pinnen tijdens die paar minuten durende overtocht.

Raakt Media ging langs bij de ondernemer van pontveer Westeinde aan het eind van de Molenvaart om poolshoogte te nemen van de nieuwe maatregel.

Harma werkt al dertien jaar op de veerpont: “We werken hier met zeven mensen en niemand is het eens met de maatregel. Je belemmert er heel veel mensen mee, vooral kinderen, die zelfstandig overgaan. Ouders zeggen: ‘ik ga mijn kind echt geen pinpas meegeven. Centjes in de hand prima, maar geen eigen pas’. Daarbij kunnen wij op die manier niet met varen bezig zijn, maar alleen met dat kastje.”

Trekkerchauffeur kan wel een bakkie koffie nemen
En dan hebben we het nog niet eens over de bollenboeren die meestal op de pof varen. De overtochten worden opgeschreven en eens in de zoveel tijd afgerekend. Harma: “In het seizoen staan er negen van de tien keer een stuk of tien fietsers voor de trekker. Nou, dan kan de chauffeur er wel een bakkie koffie bij nemen, want dat duurt natuurlijk hartstikke lang voor we klaar zijn.”

Westeinde pleit voor combinatie
Het personeel van pontveer Westeinde pleit daarom voor een combinatie. Inmiddels is het sinds 18 november al wel mogelijk om te pinnen, maar liefst zien zij dat je ook nog contant kunt blijven betalen.

Wie het, net als de mensen van Westeinde, niet eens is met deze beslissing, kan bellen met 0800-0200600 of een mail sturen naar servicepunt@noord-holland.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *