‘Thuishulp blijft langskomen ondanks Corona’

Medewerkers in de zorg spelen een belangrijke rol tijdens de Coronacrisis. Zij maken overuren om Nederland gezond te houden. Naast de medewerkers in ziekenhuizen en verpleeghuizen speelt ook een andere groep, die minder zichtbaar is, een belangrijke rol: de thuishulp. ‘Het is mooi om te zien dat de dienstverlening voor 90 procent door kan gaan. En dat kan alleen maar, doordat onze medewerkers bereid zijn om iedere dag de deur uit te gaan’, zegt Janna Steinbusch, directeur thuisdiensten bij Incluzio (Cordaan thuisdiensten en Axxicom Thuishulp).

‘Mijn huishoudelijke hulp Lisette is wat voorzichtiger en alerter. De anderhalve meter proberen we goed in de gaten te houden, al is dat in huis niet altijd goed te doen. Maar voor de rest merk ik er weinig van’, zegt mevrouw Irene Wiegerinck (75) over thuishulp in coronatijd. Eenmaal per week krijgt zij thuishulp van Lisette van Axxicom Thuishulp. ‘Ze komt nog gewoon. Lisette is ook heel nuchter. Maar ik heb wel gezegd: zodra er iets aan de hand is wil ik het niet meer.’

Vitaal beroep
Net als zij kunnen rond de honderdduizend Nederlanders rekenen op thuishulp. Alleen al bij Axxicom Thuishulp zijn er bijna 1800 thuishulpen actief. Ook zij hebben de status van vitaal beroep, de mensen die ons land niet kan missen. ‘Terecht’, vindt directeur Janna Steinbusch. ‘Er wordt weleens gedacht dat het alleen om schoonmaak gaat. Maar hulp bij huishouden is veel meer dan dat. We gaan ervan uit dat iedereen iets kan. We kijken wat de klant zelf nog kan. En wat niet meer zelfstandig lukt, daar helpen wij bij. Daarnaast is de sociale kant van onze dienstverlening minstens zo belangrijk. Een deel van onze klanten is sociaal geïsoleerd. Er zijn veel alleenstaanden. Daar komt die thuishulp vaak al jarenlang over de vloer. Niet alleen om die klant te helpen met de organisatie van het huishouden, maar ook voor dat sociale moment. Ook hebben onze medewerkers een belangrijke signaleringsfunctie: hoe is het nu met die klant, staat er niets te beschimmelen in de koelkast, zijn er geen gevaarlijke situaties in huis?’ Nu in tijden van Corona zijn deze aspecten van
onze dienstverlening nog wel belangrijker dan normaal. Onze klanten vallen vaak onder de kwetsbare groep die geadviseerd wordt zo veel mogelijk binnen te blijven en die minder visite krijgen
dan normaal.

Contact onderhouden
Janna is er trots op dat 90 procent van de dienstverlening in deze tijd normaal doorgaat. ‘Natuurlijk zijn er ook klanten die angstig zijn en afzeggen. Ook dan blijven we het contact onderhouden, door
die medewerker of iemand anders te laten bellen. En als mensen de deur niet meer uit durven om een boodschap te doen of medicatie op te halen, kijken we of we toch iets voor een klant kunnen betekenen. Ook merken we dat mensen weleens verkeerd zijn voorgelicht. Dan proberen we die
angst weg te nemen. Ten slotte hebben we ook een sociale lijn voor onze klanten opgezet waar al onze klanten naartoe kunnen bellen als ze behoefte hebben aan een praatje of een luisterend oor.
Klanten kunnen bellen naar 085-079 33 33.’

Axxicom Thuishulp volgt de richtlijnen zoals het RIVM die ook voor de thuishulp heeft opgesteld.
Denk aan: was je handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg, schud geen handen en houd 1,5 meter afstand. Deze zijn volgens de RIVM-deskundigen effectief en belangrijk. Ons personeel draagt daarom geen

beschermende kleding. Deze worden alleen gebruik door medisch personeel die fysiek contact hebben met de klant.
Maar dat de sector doorgaat, heeft niet alleen met richtlijnen te maken. Janna: ‘Dat kan alleen maar doordat medewerkers bereid zijn iedere dag de deur uit te gaan. Ook zij zitten met onzekere gevoelens. We lichten onze medewerkers zo goed mogelijk voor. Bijvoorbeeld over die anderhalve
meter afstand. Maar er zijn altijd omstandigheden die niet in richtlijnen te vatten zijn. We zien dat onze hulpen ook hierin hun eigen verantwoordelijkheid nemen door goed met de klanten te
overleggen, bijvoorbeeld door van te voren te bellen en samen afspraken te maken. Als dat niet lukt, zoals bij klanten die beginnend dementeren, ondersteunen we de medewerkers door bijvoorbeeld hulp te vragen van mantelzorgers.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *