Zuid-Koreaan met alles erop en eraan!

Adaptive Cruise Control
In 2006 kwam de eerste Toyota Prius op mijn pad. Hybride auto’s waren toen een nieuw fenomeen. Met de Prius maakte ik ook kennis met mijn eerste adaptive cruise control. Da’s een cruise control met radar, zodat hij je voorganger in de gaten kan houden. Als je je cruise control instelt op 100 km/h, maar je voorganger rijdt 90 km/h, dan zorgt de adaptive cruise control dat je er netjes achter blijft. Zodra je voorganger weg is, versnelt de adaptive cruise control automatisch tot 100 km/h.
Toen ik dat ontdekte, begreep ik niet dat er cruise controls zijn zonder adaptive. Waarom zou je 100 km/h willen rijden als het niet kan? Ik besloot toen twee dingen: ik neem nooit meer een auto zonder adaptive cruise control en ik neem voorgoed afscheid van auto’s op enkel brandstof. Voor mij voortaan alleen nog maar hybride of beter.
Sindsdien heb ik nog een nieuw model Prius gereden en kwam ik in 2014 in een hybride Lexus terecht. Toyota komt natuurlijk uit Japan en Japanse auto’s zijn bijzonder betrouwbaar. Ik heb er nog nooit iets mee gehad!

Leven na Lexus
Dit jaar mei gaat mijn Lexus uit de lease en ik ben al maanden bezig met de opvolger. Die Lexus is wel de mooiste auto tot nu toe geweest, maar in mijn zoektocht naar vervanging ontdekte ik dat ze zijn achtergebleven in de ontwikkeling. De cruise control van het nieuwe model Lexus slaat onveranderd af bij 40 km/h. Dat kan met de huidige technologie veel beter!

De nieuwe kandidaat
De lat ligt hoog met alle toeters en bellen. De ondergrens van de adaptive cruise control van 40 km/h was ooit een veiligheidsmaatregel, maar intussen hebben we zelfrijdende elektrische Tesla’s en ik vond dat mijn nieuwe auto toch minimaal automatisch de file in en uit moet kunnen rijden zonder mijn bemoeienis. Ook Apple CarPlay, waarmee je je muziek, navigatie en overige functies van je iPhone kunt bedienen op het touchscreen van de boordcomputer vind ik een must.

Geen elektrisch
Voor mij geen elektrische auto. Noem mij een bangepoeperd, maar het wordt hem niet voor mij. Mijn reisgedrag is te abrupt en ik wil mijn leven niet plannen rondom mijn auto en de batterij. Het grote voordeel van hybride is dat je gewoon kunt tanken en dat je evengoed het gemak en de power van de elektromotor bij je hebt. Hyundai belooft maar liefst 1.000 km actieradius op een enkele tank. Zelfs als daar, naar goed Duits gebruik, stiekem 20% van gelogen zou zijn, ben ik evengoed blij! Over vijf à tien jaar rijden we toch allemaal op waterstof, schat ik in. Elektrische auto’s zijn wat mij betreft een overgangsfenomeen.

Geen plugin hybride
Tussen elektrisch en hybride zit nog de plugin hybride, maar met 22% bijtelling voor een duurdere plugin hybride gaat ook dat hem niet worden voor mij.

Bijna Toyota
Bijna was ik eruit met Toyota. Het zou de Corolla gaan worden, maar het model (station, hatchback of sedan) wist ik nog niet. Toen, uit het niets, ontving ik een nieuwsbrief van Hyundai in mijn mailbox. Bleek dat er op ons bedrijventerrein een Hyundai-dealer zit, die twee prachtige hybride modellen ter overweging had: de Kona en de Ioniq.

Korea
Ik ben geboren in Zuid-Korea, dus dat maakt het extra speciaal. Zuid-Korea en Japan zijn zo’n beetje zoals Nederland en Duitsland. De Koreanen zijn meer dan eens belegerd door hun buren. Ze vertrouwen de Japanners niet en overal op het schiereiland Zuid-Korea staan metershoge beelden van Buddha, die gericht zijn naar Japan en die zo “de vijand” in de gaten houden! Dat gaat best ver.

Van Japan naar Korea
Eerdere pogingen een Koreaanse auto te vinden met de nodige opties draaiden op niets uit, dus heb ik jaren naar volle tevredenheid Japanse auto’s gereden. Dan vind ik het toch leuk dat er in 2020 een Koreaanse auto is die zich kan meten met de Japanse en die bovendien overal waar je maar kunt kijken voorzien is van knopjes voor elektrisch bedienbare opties! Wat hebben ze een inhaalslag gemaakt, zeg. Wauw! Ik hou ervan.

Elektrische opties
Elektrische ramen, stuur, stoelen (voor de bestuurder, maar ook voor de bijrijder), stoelverwarming (ook achterin), stoelventilatie (eindelijk), stuurverwarming, LED-verlichting, elektrisch bedienbaar open dak, Apple CarPlay en dus adaptive cruise control. All Speed Adaptive Cruise Control, wel te verstaan (tot stilstand de file in en automatisch er weer uit) en bovendien Smart Sense, waarmee Hyundai je auto actief binnen de lijnen van de weg stuurt.

Na 14 jaar Japans wordt het nu dus eindelijk een Zuid-Koreaan met alles erop en eraan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *